From 3979847be6fee9b7a8574fd70130ac1f8d6edd57 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Vasek Sraier Date: Mon, 5 Oct 2020 23:20:32 +0200 Subject: [PATCH] tasks.json: random text and layout update --- tasks.json | 334 +++++++++++++++++++++++++++++++---------------------- 1 file changed, 195 insertions(+), 139 deletions(-) diff --git a/tasks.json b/tasks.json index 7bb9967..06ee31d 100644 --- a/tasks.json +++ b/tasks.json @@ -5,13 +5,12 @@ "type": "open-data", "comment": "Kevin a magnety - triviální, lineární průchod pole", "requires": [ - "label-1d-pole", - "data" + "label-1d-pole" ], "title": "Kevin a magnety", "position": [ - -165.5925064086914, - 75.26382446289062 + -189.06538772583008, + 385.50855255126953 ], "taskReference": "26-Z1-1" }, @@ -23,8 +22,8 @@ "26-Z4-3" ], "position": [ - -538.6227111816406, - 223.0074005126953 + -944.0588073730469, + 567.9119110107422 ], "taskReference": "26-Z1-2", "title": "Piškvorky" @@ -34,12 +33,11 @@ "type": "open-data", "comment": "Zamilovaný dopis - triviální, procházení stringů po znacích a kontrola podmínek", "requires": [ - "26-Z1-1", "label-retezce" ], "position": [ - -143.04217529296875, - 406.042236328125 + -410.1086120605469, + -450.99761962890625 ], "taskReference": "26-Z1-3", "title": "Zamilovaný dopis" @@ -49,12 +47,11 @@ "type": "open-data", "comment": "Hroch v jezeře - BFS či jiné prohledávání, počítání velikosti komponent v 2D poli, ", "requires": [ - "26-Z4-3", "label-grafy" ], "position": [ - -811.6162109375, - 282.03977966308594 + -1492.7423095703125, + 12.952919006347656 ], "taskReference": "26-Z1-4", "title": "Hroch v jezeře" @@ -64,12 +61,12 @@ "type": "open-data", "comment": "Had z domina - triviální, linerání průchod pole a počítání, na kolika místech platí podmínka, vyžaduje práci se dvojicemi", "requires": [ - "26-Z1-1", - "label-1d-pole" + "label-1d-pole", + "slozene-datove-struktury" ], "position": [ - -70.56319046020508, - 120.35980987548828 + -638.927375793457, + 404.47967529296875 ], "taskReference": "26-Z2-1", "title": "Had z domina" @@ -95,8 +92,8 @@ "label-retezce" ], "position": [ - -218.5698013305664, - 452.1306457519531 + -485.63623809814453, + -404.9092102050781 ], "taskReference": "26-Z2-3", "title": "Šifrovaná zpráva" @@ -110,8 +107,8 @@ ], "title": "Životně důležitá úloha", "position": [ - -44.170326232910156, - 178.35317993164062 + -631.1951813697815, + 466.20511627197266 ], "taskReference": "26-Z2-4" }, @@ -132,12 +129,11 @@ "type": "open-data", "comment": "Čarodějova šifra - šifrování mřížkou, práce se stringy, rotace matice, vhodné na code review?, docela hard", "requires": [ - "26-Z4-3", "29-Z3-2" ], "position": [ - -431.3240966796875, - 546.5056457519531 + -698.3905334472656, + -310.5342102050781 ], "taskReference": "26-Z3-2", "title": "Čarodějova šifra" @@ -162,8 +158,8 @@ "label-grafy-pracovni-poznamka" ], "position": [ - -890.9130859375, - 501.766845703125 + -1572.0391845703125, + 232.67998504638672 ], "taskReference": "26-Z3-4", "title": "Tvar labyrintu" @@ -186,8 +182,8 @@ "comment": "Sbírání vajíček - hledení mediánu, musí se to ale vymyslet, nejkratší cesta při chození tam a zpět", "requires": [], "position": [ - 1004.9775306332087, - 310.44566129452164 + 543.2475501644587, + -786.0833304046971 ], "taskReference": "26-Z4-2", "title": "Sbírání vajíček" @@ -197,13 +193,12 @@ "type": "open-data", "comment": "Hra Othello - link na 26-Z1-2, procházení 2D pole po různých směrech", "requires": [ - "26-Z1-1", "label-2d-pole" ], "title": "Hra Othello", "position": [ - -480.6444091796875, - 179.95367431640625 + -886.0805053710938, + 524.8581848144531 ], "taskReference": "26-Z4-3" }, @@ -215,8 +210,8 @@ "label-grafy-pracovni-poznamka" ], "position": [ - -675.1974487304688, - 442.068115234375 + -1356.3235473632812, + 172.98125457763672 ], "taskReference": "26-Z4-4", "title": "Hlídači v labyrintu" @@ -329,8 +324,8 @@ "label-1d-pole" ], "position": [ - -235.95565795898438, - 131.96937561035156 + -126.93786239624023, + 442.21407318115234 ], "taskReference": "27-Z2-1", "title": "Závorky z cereálií" @@ -529,8 +524,8 @@ "comment": "triviální, průchod pole", "requires": [], "position": [ - 1574.8651123046875, - -54.023719787597656 + 24.578619956970215, + 450.8261528015137 ], "title": "Kevinův leták" }, @@ -565,8 +560,8 @@ "comment": "hledání komponent souvislosti", "requires": [], "position": [ - 1383.2698974609375, - -202.57998657226562 + -1438.7784957885742, + 355.7752151489258 ], "title": "Zuzčina zvědavost" }, @@ -577,8 +572,8 @@ "comment": "hledání podřetězce", "requires": [], "position": [ - 1483.3087158203125, - -193.50497436523438 + -345.0656204223633, + -277.733154296875 ], "title": "Před muzeem" }, @@ -589,8 +584,8 @@ "comment": "Collatzova domněnka", "requires": [], "position": [ - 1450.6412353515625, - -508.93878173828125 + 1401.8692626953125, + -524.0748901367188 ], "title": "Práce pro Sáru" }, @@ -613,8 +608,8 @@ "comment": "spojový seznam nebo eulerovský tah", "requires": [], "position": [ - 1442.344970703125, - -274.54248046875 + 1438.6514892578125, + -256.07530212402344 ], "title": "Rozsypaná turbína" }, @@ -625,8 +620,8 @@ "comment": "nalezení minima a maxima", "requires": [], "position": [ - 1096.826171875, - -141.4437255859375 + 479.60821533203125, + -825.9333801269531 ], "title": "Místo oslavy" }, @@ -685,8 +680,8 @@ "comment": "triviální průchod 2D pole", "requires": [], "position": [ - 754.1712036132812, - -282.5687561035156 + -983.1208801269531, + -267.4325942993164 ], "title": "Vykopávky" }, @@ -697,8 +692,8 @@ "comment": "binární vyhledávání, třídění", "requires": [], "position": [ - 880.9987182617188, - -358.81500244140625 + -272.4446258544922, + 661.3140869140625 ], "title": "Mocniny" }, @@ -709,8 +704,8 @@ "comment": "dynamické programování, práce s čísly", "requires": [], "position": [ - 814.6162109375, - -379.39630126953125 + 962.614013671875, + -700.6187744140625 ], "title": "Čtyřková" }, @@ -778,8 +773,8 @@ ], "title": "Kevinova želva", "position": [ - 153.23114013671875, - 435.23114013671875 + 536.0025634765625, + 428.0677185058594 ], "taskReference": "29-Z1-1" }, @@ -788,10 +783,12 @@ "type": "open-data", "taskReference": "29-Z1-2", "comment": "Sářiny pamlsky — triviální, výpis přirozených čísel na základě pravidel", - "requires": [], + "requires": [ + "algoritmy" + ], "position": [ - 1433.2462158203125, - -348.25872802734375 + -221.7577782869339, + 50.265974044799805 ], "title": "Sářiny pamlsky" }, @@ -804,8 +801,8 @@ ], "title": "Petrova statistika", "position": [ - -239.7012176513672, - 191.6642303466797 + -108.29062271118164, + 496.31075286865234 ], "taskReference": "29-Z1-3" }, @@ -817,8 +814,8 @@ "label-grafy-pracovni-poznamka" ], "position": [ - -1084.8828125, - 465.46002197265625 + -1766.0089111328125, + 196.37316131591797 ], "taskReference": "29-Z1-4", "title": "Zuzčin výlet" @@ -831,8 +828,8 @@ "29-Z1-1" ], "position": [ - 263.0097351074219, - 491.6130676269531 + 645.7811584472656, + 484.44964599609375 ], "taskReference": "29-Z2-1", "title": "Krocení zlé želvy" @@ -856,8 +853,8 @@ "comment": "Petr v říši divů — grafy - prohledávání (rozpad na komponenty)", "requires": [], "position": [ - 1576.2962646484375, - -488.655029296875 + -1597.2468719482422, + 369.05931854248047 ], "title": "Petr v říši divů" }, @@ -881,8 +878,8 @@ "26-Z4-3" ], "position": [ - -394.7185363769531, - 232.44407653808594 + -800.1546325683594, + 577.3485870361328 ], "taskReference": "29-Z3-1", "title": "Želva na dvorku" @@ -896,8 +893,8 @@ "label-retezce" ], "position": [ - -321.57469177246094, - 498.2836608886719 + -588.6411285400391, + -358.7561950683594 ], "taskReference": "29-Z3-2", "title": "Písemka z angličtiny" @@ -921,8 +918,8 @@ "comment": "Zdobení stromečku — grafy - prohledávání, hledání kružnice v grafu, zmateně zadané", "requires": [], "position": [ - 1613.5562744140625, - -297.6412353515625 + -833.7737121582031, + 642.0138244628906 ], "title": "Zdobení stromečku" }, @@ -959,8 +956,8 @@ "29-Z2-1" ], "position": [ - 119, - 511 + 501.77142333984375, + 503.8365783691406 ], "taskReference": "29-Z4-3", "title": "Želva v akváriu" @@ -1040,8 +1037,8 @@ "comment": "Trivka, chození po souřadnicích", "requires": [], "position": [ - 572.9862060546875, - -361.655029296875 + -992.762939453125, + -321.29197692871094 ] }, { @@ -1076,8 +1073,8 @@ "comment": "Sousednost v grafu", "requires": [], "position": [ - 596.0599365234375, - -297.4825439453125 + -1565.0438842773438, + 316.3718795776367 ] }, { @@ -1088,8 +1085,8 @@ "comment": "Trivka, projít string a skippovat duplikáty", "requires": [], "position": [ - 640.2936401367188, - -213.85252380371094 + -403.6249237060547, + -350.6728820800781 ] }, { @@ -1112,8 +1109,8 @@ "comment": "Sestavení stromu a vypsání cesty do kořene", "requires": [], "position": [ - 807.9862060546875, - -24.777490615844727 + -1327.8906602859497, + 244.3093490600586 ] }, { @@ -1124,8 +1121,8 @@ "comment": " Práce s 2d polem", "requires": [], "position": [ - 960.7762451171875, - -208.45751953125 + -1148.1920623779297, + -521.2710113525391 ] }, { @@ -1136,8 +1133,8 @@ "comment": " Hledání dvou čísel s co největším rozdílem", "requires": [], "position": [ - 1047.8624877929688, - 2.5687755346298218 + -9.45107650756836, + 388.4032596349716 ] }, { @@ -1148,8 +1145,8 @@ "comment": "Výroba palindromu", "requires": [], "position": [ - 1335.9012451171875, - -74.43122863769531 + -512.0505065917969, + -285.66261291503906 ] }, { @@ -1184,8 +1181,8 @@ "comment": " Prefixové součty", "requires": [], "position": [ - 983.1099853515625, - -302.6050109863281 + -1140.9943389892578, + -474.1478576660156 ] }, { @@ -1196,8 +1193,8 @@ "comment": "Provházení bludiště", "requires": [], "position": [ - 1138.3812255859375, - -378.9012451171875 + -1713.9394073486328, + 315.67919158935547 ] }, { @@ -1208,8 +1205,8 @@ "comment": "ProhledávánI grafu", "requires": [], "position": [ - 1306.1600341796875, - -363.9637756347656 + -1414.956787109375, + 298.2016830444336 ] }, { @@ -1220,8 +1217,8 @@ "comment": "Trivka, práce souřadnicemi", "requires": [], "position": [ - 1238.6287841796875, - -164.0612335205078 + -1050.291244506836, + -367.55816745758057 ] }, { @@ -1282,12 +1279,14 @@ { "id": "31-Z1-1", "type": "open-data", - "requires": [], + "requires": [ + "algoritmy" + ], "comment": "úloha s odčítáním času", "title": "Zuzka a poník", "position": [ - 1255.5751953125, - 131.96621704101562 + -351.18514251708984, + 52.94647216796875 ], "taskReference": "31-Z1-1" }, @@ -1299,8 +1298,8 @@ "label-grafy-pracovni-poznamka" ], "position": [ - -763.1971435546875, - 493.9221496582031 + -1444.3232421875, + 224.83528900146484 ], "taskReference": "31-Z1-2", "title": "Ukradený jezdec" @@ -1312,8 +1311,8 @@ "comment": "průnik N intervalů (3D na kvádrech)", "requires": [], "position": [ - 978.01123046875, - -112.03751373291016 + 954.6195068359375, + -144.04727935791016 ], "title": "Průnik kvádrů" }, @@ -1326,8 +1325,8 @@ ], "title": "Piškvorky naslepo", "position": [ - -578.6199951171875, - 278.00364685058594 + -984.0560913085938, + 622.9081573486328 ], "taskReference": "31-Z1-4" }, @@ -1350,8 +1349,8 @@ "comment": "2D pole (simulace tetrisu)", "requires": [], "position": [ - 1333.40625, - -291.3462677001953 + -1101.829833984375, + -422.52608489990234 ], "title": "Tetris bez dozoru" }, @@ -1399,8 +1398,8 @@ "label-grafy-pracovni-poznamka" ], "position": [ - -1028.935791015625, - 523.2289428710938 + -1710.0618896484375, + 254.14208221435547 ], "taskReference": "31-Z3-2", "title": "Zámek obrazovky" @@ -1414,8 +1413,8 @@ "label-grafy" ], "position": [ - -899.0215454101562, - 314.04736328125 + -1580.1476440429688, + 44.96050262451172 ], "taskReference": "31-Z3-3", "title": "Stáda hrochů" @@ -1439,8 +1438,8 @@ "comment": "sort + průchod pole (nejosamělejší bod na přímce)", "requires": [], "position": [ - 872.5675048828125, - -481.3587646484375 + -210.8751163482666, + 705.6483154296875 ], "title": "Nejosamělejší kamarád" }, @@ -1754,17 +1753,32 @@ "title": "Petrův zmatený výlet" }, { - "id": "data", + "id": "algoritmy", "type": "text", "comment": "...", "requires": [ "jak-resit-ulohy" ], - "title": "Data a algoritmy", - "htmlContent": "

Datové struktury

V programech potřebujeme nějak reprezentovat data o reálném světě. Paměť počítače je ale jen dlouhá sekvence bytů (malých čísel). Abychom mohli reprezentovat něco komplikovanějšího, skládáme si v paměti datové struktury. Technicky je to akorát hromada čísel, kterým přikládáme speciální význam. Pro potřeby programátora je ale často podstatnější ten samotný speciální význam, než hodnota čísel, kterými je zapsán.

Úlohy, které najdeš dále, se všechny zabývají nějakou datovou strukturou. Jsou uspořádány s rostoucí obtížností a pro pochopení složitějších datových struktur je často potřeba mít vštípené detaily struktury předchozí.

Algoritmy

Datové struktury jsou nám samotné k ničemu. K jejich smysluplnému využití potřebujeme nějaký důvod. Datovou strukturou jenom reprezentujeme nějaký stav světa. Proto v úlohách najdeš krom datových struktur také využití různých algoritmů - ověřených postupů, jak řešit nějaké druhy problémů.

", + "title": "Algoritmy", + "htmlContent": "

Algoritmy

Každý program je vlastně popis nějakého pracovního postupu. Té samotné myšlence, oddělené od konkrétního způsobu implementace, říkáme algoritmus.

Algoritmy jsou principy, které zůstávají stejné neustále. Algoritmy vymyšlené před 50 lety jsou často stále to nejlepší, co známe. Často i to nejlepší, co je vůbec možné. Proto dává smysl zabývat se studiem samotných algoritmů. Programovací jazyky se mění. Metoda zápisu toho samého algoritmu často také. Ale základní myšlenka je pořád stejná.

", "position": [ - -163, - -83 + -283.2298583984375, + -7.579597473144531 + ] + }, + { + "id": "data", + "type": "text", + "comment": "...", + "requires": [ + "31-Z1-1", + "29-Z1-2" + ], + "title": "Datové struktury", + "htmlContent": "

Ruku v ruce s algoritmy jdou data. Nemít data, tak nemáme co počítat, že?

Data v počítači

Data, nad kterými v programu pracujeme, ukládáme do paměti. Fyzicky je pamět hodně dlouhá posloupnost jedniček a nul – bitů. To je ale nepraktické a tak bity skupinkujeme do bytů – 8 bitů aneb čísel od 0 do 255.

Takže paměť je jen hodně číslíček za sebou, jak ale tedy vznikají například obrázky, na které na monitoru koukáme? Jak vlastně můžeme reprezentovat větší čísla než 255? Jednou z možností je například zapisovat si jednotlivé cifry velkého čísla. Ještě pak potřebujeme vědět, kolik jich je, ale tuhle informaci si můžeme uložit například na začátek.

FIXME obrázek

Právě jsme si popsali, jak z jednoduchých základních kamenů, posloupnosti malých čísel, postavit něco většího. Něco, čemu vznešeně říkáme datová struktura.

Datové struktury

Datové struktury popisují, jak reprezentovat nějaké komplexní informace z jednodušších bloků (na nejnižší úrovni z posloupnosti čísel). Velmi blízce souvisí s algoritmy. Mnoho algoritmů by nám bez datových struktur bylo k ničemu a naopak mnoho datových struktur by nedávalo smysl bez algoritmů. My si proto budeme povídat o datových strukturách a algoritmech společně.

Úlohy, které najdeš dále, se zabývají nějakou datovou strukturou nebo algoritmem. Jsou uspořádány s rostoucí obtížností a může se stát, že pro pochopení složitějších úloh je často potřeba mít vštípené detaily struktury předchozí.

", + "position": [ + -282.6019515991211, + 121.71680343151093 ] }, { @@ -1777,8 +1791,8 @@ "title": "Jak řešit úlohy?", "htmlContent": "", "position": [ - 43, - -98 + -2.4084014892578125, + -61.00055694580078 ] }, { @@ -1800,8 +1814,8 @@ "title": "Pole", "rotationAngle": 337, "position": [ - -184.5875244140625, - 31.301490783691406 + -220.3435287475586, + 280.00611877441406 ] }, { @@ -1812,8 +1826,8 @@ "title": "2D pole", "rotationAngle": 340, "position": [ - -498.642578125, - 140.9576416015625 + -904.0786743164062, + 485.8621520996094 ] }, { @@ -1824,8 +1838,8 @@ "title": "Grafy", "rotationAngle": 342, "position": [ - -879.3245239257812, - 253.7253875732422 + -1560.4506225585938, + -15.361473083496094 ] }, { @@ -1838,8 +1852,8 @@ "title": "Grafy, ale neuspořádané", "htmlContent": "

undefined

", "position": [ - -916.2467041015625, - 398.9772033691406 + -1597.372802734375, + 129.89034271240234 ] }, { @@ -1850,8 +1864,8 @@ "title": "Textové řetězce", "rotationAngle": 326, "position": [ - -256.3359832763672, - 405.51519775390625 + -523.4024200439453, + -451.524658203125 ] }, { @@ -1861,8 +1875,8 @@ "requires": [], "title": "Úvod", "position": [ - 42, - -243 + -3.4084014892578125, + -206.00055694580078 ] }, { @@ -1873,8 +1887,8 @@ "title": "Želvy", "rotationAngle": 43, "position": [ - 205, - 407 + 587.7714233398438, + 399.8365783691406 ] }, { @@ -1887,8 +1901,36 @@ "title": "Placeholder pro základní kurz programování", "htmlContent": "

Tady by měl začítat kurz programování. Chceme ze stávajícího kurzu vybrat úlohy a dát je sem. Postupně by asi také bylo fajn to celé rozvinou do větších detailů.

", "position": [ - 464.3114318847656, - 68.15572357177734 + 249.0419158935547, + 81.61006927490234 + ] + }, + { + "id": "Pole", + "type": "text", + "comment": "...", + "requires": [ + "data" + ], + "title": "Pole", + "htmlContent": "

kecy

", + "position": [ + -275.86041259765625, + 333.4576416015625 + ] + }, + { + "id": "pole-s-poradim", + "type": "text", + "comment": "...", + "requires": [ + "Pole" + ], + "title": "Seřazená pole", + "htmlContent": "

undefined

", + "position": [ + -277.13867950439453, + 602.650089263916 ] }, { @@ -1901,8 +1943,22 @@ "title": "Programování", "htmlContent": "

Počítače nemluví lidskou řečí. Aspoň zatím. Pokud jim chceme vysvětlit nějaký komplikovanější problém, potřebujeme mluvit správnou řečí - nějakým programovacím jazykem.

Jaký programovací jazyk použít?

Programovacích jazyků je více a každý se hodí na něco jiného. S roustoucími zkušenostmi se pravděpodobně naučíš přecházet mezi několika programovacími jazyky podle toho, jaký problém zrovna řešíš.

Pro řešení úloh Ti doporučujeme Python 3. Pokud se ho chceš naučit, můžeš zkusit projít kurzem, který jsme pro Tebe připravili.

", "position": [ - 144, - 2 + 93.54621887207031, + 15.45430612564087 + ] + }, + { + "id": "slozene-datove-struktury", + "type": "text", + "comment": "...", + "requires": [ + "Pole" + ], + "title": "Složené datové struktury", + "htmlContent": "

kecy

", + "position": [ + -557.9161376953125, + 351.5024108886719 ] }, { @@ -1915,8 +1971,8 @@ "title": "Start", "htmlContent": "

Aktuálně je celý projekt v BETA režimu. Pokud najdeš libovolnou chybu nebo pokud Tě napadá, že by se dalo cokoliv vylepšit (a ideálně jak), dej prosím vědět Vaškovi a Standovi. Díky!

Vítej v našem novém kurzu!

Pokud tě napadá, jak by se tento projekt mohl jmenovat, dej nám vědět!

Co zde (časem) najdeš?

Co budu mít z toho, že budu úlohy zde řešit?

Něco se můžeš naučit a z toho můžeš mít dobrý pocit. Nic jiného teď neslibujeme. Splnit zde úlohu je to samé jako splnit ji ve cvičišti. Navíc ono k úlohám jsou většinou přístupná vzorová řešení, takže soutěžit zde nedává moc smysl.

Ohledně vzorových řešení – je čistě na Tobě, zda budeš úlohy řešit poctivě, nebo jestli si budeš číst řešení před tím, než vymyslíš něco vlastního. Zabránit Ti v tom nedokážeme a ani nechceme. Pokud se chceš něco naučit, nebo si něco procvičit, tak doporučujeme vzorová řešení otevírat až po vlastním řešení, případně když se zasekneš. Získáš tak z kurzu nejvíce.

", "position": [ - 38, - -176 + -7.4084014892578125, + -139.00055694580078 ] } ],